Kontakta oss

Kalmar utrustningsautomation

Containertrafikens växande volymer, de allt större fartygen och kraven på minskade handläggningstider ökar behovet av högre effektivitet. Du behöver kort och gott kunna bearbeta fler containrar på mindre tid och mindre utrymme, samtidigt som du måste följa allt strängare miljöregler. Om du lägger till behovet av optimerad säkerhet och reducerade kostnader, är automation den självklara lösningen.

Den ökade produktivitet som automationen innebär reducerar dina driftskostnader samtidigt som den ligger till grund för framtida tillväxt. Med automation blir du redo för morgondagen redan idag.

Drivkraft för innovativ automation

Automation innebär konsekvent, förutsägbar och tillförlitlig prestanda. Detta i sin tur leder till pålitlig planering och fartygshantering, som ger din terminal en betydande konkurrensfördel.

Vi var först med automatiska staplingskranar, 1990 vid European Container Terminals anläggning i Nederländerna, och 1993 lanserade vi den första automatiska grensletrucken vid Hoogovens i Nederländerna. Under det nya millenniet fortsätter vi som marknadsledande inom automationslösningar, och vi levererade den första terminalen med automatiska grensletruckar 2005, i Brisbane, Australien, och första systemet med tre automatiska staplingskranar, till HHLA i Hamburg, Tyskland 2009 .

Vi förverkligade även en hybridterminal vid TraPac-terminalen i Los Angeles, USA 2014, och presenterade den hittills mest avancerade RTG-terminalen, som öppnar i Oslo, Norge, under 2015.

Automatisk grensleterminal

När det bara behövs en maskin för automation av kaj- och staplingsverksamheten inser man att en automatisk grensleterminal kan vara både enkel och riskfri, och snabbt genomförd.

ASC-terminal

Automatiska staplingskranar möjliggör högsta möjliga kapacitet och staplingsdensitet. ASC-terminalen optimerar genomströmning och staplingsyta.

AutoRTG-terminal

Gummihjulsburna portalkranar (RTG) är den populäraste utrustningen vid containerstaplingsterminaler över hela världen, särskilt när hög staplingskapacitet och god manövrerbarhet är viktiga komponenter.

Terminalkonversion

Automation må vara enklare när det gäller greenfield terminaler, men det går att konvertera befintliga – brownfield – terminaler till halv- eller helautomation.  

Patrick Brisbane, Australien

Automatisering är en viktig konkurrensfördel för Patricks containerterminal i Brisbanes hamn, Australien.

Läs mer

HHLA, CTB, Tyskland

Hamburgs äldsta och största containerterminal behåller sin ledarposition genom att dubbla kapaciteten utan att öka sitt fotavtryck.

Läs mer

Europe Container Terminals (ECT)

ECT (European Container Terminals)använder 13 Kalmar reachstackers och fyra tomcontainerhanterare vid sina inlandsterminaler, och samtliga med ett femårigt serviceavtal. Utrustningen har hög lyftkapacitet och en överlägsen miljöprestanda.

Läs mer