Kontakta oss

Kalmar AutoRTG-terminal

Nya nivåer av frihet

Gummihjulsburna portalkranar (RTG) är den populäraste utrustningen vid containerstaplingsterminaler över hela världen, särskilt när hög staplingskapacitet och god manövrerbarhet är viktiga komponenter. Hur långt du tar automationen beror på dina behov och Kalmar ger dig friheten att välja den mix som passar dig, från helt manuell till halv- eller helautomatisk. Kalmar RTG är marknadens mest effektiva både i termer av prestanda och energiförbrukning. Vi erbjuder traditionella, hybrid- och elektriska modeller, samt horisontell transportautomation med Kalmar AutoShuttle™.

Säkerheten främst

RTG kombinerar en hög staplingsdensitet med utmärkt manövrerbarhet, vilket gör att de passar både medelstora och större terminaler. RTG:er matas vanligtvis av terminaltraktorer, men det går även att använda Kalmar AutoShuttle för horisontell transport mellan kajen och staplingen. Med automatisk horisontell transport får du en säkrare drift, genom att behovet av människor på körfälten under kranarna elimineras.

 

Terminalkonversion

Automation är naturligen enklare när det gäller nyetablerade terminaler, men det går även att konvertera befintliga manuella terminaler till halv- eller helautomation.

Läs mer

 

Kalmars styrsystem för utrustning, TLS, möjliggör automatisk positionering av RTG. Systemet guidar vinschen till nästa position och föraren matar in kommandon manuellt i halvautomatiskt läge. Säkerheten kan förbättras ytterligare, med automatisk portalstyrning, antitrucklyft (som förhindrar att fastlåsta chassin lyfts av misstag), och stapelprofilering (som eliminerar risken för att containrar oavsiktligt knuffas av stapeln).

Alla Kalmars RTG-modeller har branschledande serviceintervall på 1000 timmar för både kran och motor

 

Patrick Brisbane, Australien

Automatisering är en viktig konkurrensfördel för Patricks containerterminal i Brisbanes hamn, Australien.

Läs mer

HHLA, CTB, Tyskland

Hamburgs äldsta och största containerterminal behåller sin ledarposition genom att dubbla kapaciteten utan att öka sitt fotavtryck.

Läs mer

Europe Container Terminals (ECT)

ECT (European Container Terminals)använder 13 Kalmar reachstackers och fyra tomcontainerhanterare vid sina inlandsterminaler, och samtliga med ett femårigt serviceavtal. Utrustningen har hög lyftkapacitet och en överlägsen miljöprestanda.

Läs mer