Kontakta oss

Kalmar står bakom DP World London Gateways automatiserade hjärta

Det är helt avgörande för oss att vår utrustning och våra driftsystem är integrerade, så att verksamheten löper på så effektivt som möjligt. Andrew Bowen, konstruktionschef, DP World London Gateway

Lösningen Containerterminaler

Kalmars automatiseringslösningar är själva hjärtat i DP World London Gateway. Med en årlig kapacitet på 3,5 miljoner TEU fokuserar man på automatisering för att kunna optimera produktiviteten och minska driftskostnaderna

DP World London Gateways automatiserade hjärta

Utmaningen

Utmaningen bestod i att ta fram en helt ny hamn och logistisk vagnpark med fokus på automatisering, för optimal produktivitet, lägre driftskostnader och med ett öga på miljön. Det finns idag få hamnanläggningar i Storbritannien som kan hantera de nya, stora containerfartygen. DP World skapar en anläggning som är särskilt avsedd för hantering av de stora fartyg som är på väg, nu och i framtiden

Lösningen

Kalmar levererade en nyckelfärdig lösning med 40 automatiska staplingskranar (ASC), automatisk truckhantering – för automation av terminalens landbaserade verksamhet – och 28 transport-grensletruckar som integreras med terminaloperativsystem Navis N4 och stöds av Kalmar reachstackers. Navis N4 TOS hanterar även överföring av containrar till och från angränsande logistikpark, med automatiska processer vid gaten, i containerområdet och vid spårterminalen.

Resultatet

Den här totala automationen, som krävde att ASC och transport-grensletruckarna integrerades med N4 TOS, ger högre staplingstäthet och skalbarhet vid ökade volymer, samt beprövad säkerhet och ekonomi. Produktiviteten förstärktes också, i och med möjligheten att använda utrustningen även i hård vind. Med fokus på högpresterande utrustning och automatiserade system kommer hamnen att vara väl rustad att klara av 3,5 miljoner TEU per år.