Kontakta oss

Med Kalmars hjälp ska Brisbanes hamn bli en automatiserad terminal i världsklass

I slutändan insåg vi att en kombination av ASC och transport-grensletruckar inte bara gav den bästa ekonomiska avkastningen utan även innebar maximal produktivitet. Mark Hulme, operativ chef, DP World Australien

Lösningen Containerterminaler

DP Worlds samarbete med Kalmar innebär att Brisbanes hamn idag är en av världens mest automatiserade anläggningar. Automatiseringen ökar terminalens årliga kapacitet från 600 000 till 900 000 TEU, och förbättra kundservicen.

En grundläggande förändring

Utmaningen

Konkurrensen för Brisbanes hamn intensifierades när en tredje operatör drog igång sin verksamhet under 2012. Hamnens övriga två operatörer hade redan automatiserat sina system och sin utrustning. DPW Brisbane insåg att man måste använda utrymmet mer effektivt för att kunna bibehålla högsta möjliga säkerhet, leva upp till sjöfartsmyndigheters regler och leverera en utmärkt kundservice.

Lösningen

Med hjälp av bemannade transport-grensletruckar flyttas containrarna från kajkranen till växlingsområdet, på hamnsidan av en modul som servas av automatiska staplingskranar (ASC). Fjorton transport-grensletruckar från Kalmar kör mellan STS- och ASC-kranarna för att flytta containrarna mellan fartyg och landbacke. Kalmars automatiserade truckhantering sköter verksamheten på land.

Resultatet

Med den senaste automatiseringstekniken från Kalmar och Navis får DP World Brisbane en helt integrerad verksamhet som levererar optimal produktivitet och minskar driftskostnaderna. Projektet ökar terminalens kapacitet från 600 000 till 900 000 TEU och blir därmed en av de mest automatiserade anläggningarna i världen, med målet att hantera branschens växlande behov – både i dag och i morgon.