Kontakta oss

Bränslebesparing och konvertering från diesel- till eldrift

Reducera kostnader och miljöpåverkan

Bränslekostnaden är en av de viktigaste faktorerna för total kostnad per förflyttning. Konvertering av befintliga RTG-kranar kan ge en betydande minskning av bränslekostnaderna.

Konvertering från diesel- till eldrift reducerar RTG:s bränsleförbrukning med upp till 95 %

Konvertering från diesel- till eldrift av RTG minskar utsläppen och kan minska bränslekostnaden med hela 95 procent. Investeringen betalar sig i bästa fall på mindre än två år.

Vi har möjlighet att leverera en nyckelfärdig konverteringslösning för samtliga RTG-kranar, oavsett tillverkare. Kalmars experter samarbetar med dig för att få fram en lösning som uppfyller dina speciella behov och som garanterar optimal avkastning på investeringen.

Att samarbeta med Kalmar innebär att du kan dra fördel av marknadens bästa teknik och lösningar. Vi är helt opartiska och oberoende  och kan tillhandahålla rådgivning om konvertering av all utrustning, oavsett tillverkare.

I ett nyckelfärdigt projekt ingår design och leverans av nätanslutningar, transformatorstationer, system med ledarskena eller integrering av kabeltrumma, med hänsyn till hela kedjan av samverkande faktorer.

De två huvudtyperna av E-RTG-konversioner är kabeltrumma och ledarskena.


Konversion med kabeltrumma

En design med kabeltrumma (400 V–13 kV) innebär vanligtvis att en krafttransformator installeras på kranen för att minska transformatorspänningen till E-RTG-motorns matarspänning. Effektmatningspunkten kan sitta på gaveln av eller mitt på containerstapeln, eller en kombination av de två. Vid eftermontering kan dieselgeneratorn antingen sitta kvar eller tas bort. Om den tas bort kräver byte av vändskiva och körning till serviceområde ett extra elverk eller batterier.


Lösning med ledarskena

Strömskendesign (400–1000 V) kräver installation av stödjande ledarskena i stål, längs terminalens alla staplingsområden. Lågspänningskablar matar ström från transformatorerna till strömskenorna. En strömkabel kan anslutas manuellt till en strömavtagarvagn som dras längs strömskenan när en RTG är i drift. Alternativt kan en automatisk strömavtagararm integreras med RTG. Det här systemet eliminerar behovet av mänsklig inblandning och ger därmed snabbare stapelbyten.