Ökad produktivitet och säkerhet
En kombination av automatiska staplingskranar (ASC) och automatiska transport-grensletruckar hjälper till att bibehålla en hög produktivitet i hamnen, samtidigt som man garanterat följer de strängaste säkerhetskraven och sjöfartsmyndigheternas regler. Förutom att minimera risken med den mänskliga faktorn och öka säkerheten så bidrar automation till att minska förekomsten av oväntade stillestånd som påverkar produktiviteten och lönsamheten negativt. Kalmars ASC-kranar och automatiska grensletruckar baseras på automationssystemet Kalmar One som omfattar beprövade funktioner och väletablerade processer för terminalen.
ASC-kranar används i regel vid större terminaler där genomströmningen och staplingsdensiteten är viktiga nyckeltal. Men i långa loppet kan de vara kostnadseffektiva lösningar även för medelstora terminaler.
Automatisk truckhantering innebär att bearbetningen av lastbilar kan ske direkt vid ASC-staplingens växlingsområde, och därmed elimineras behovet av mellantransporter. Det frikopplar de manuella insatserna och ökar säkerheten och effektiviteten, samtidigt som kostnaderna sänks.
Kalmar är pionjär inom staplingsautomation med ett antal branschledande initiativ:
De första automatiska staplingskranarna, European Container Terminals i Nederländerna
Det första staplingskonceptet med tre kranar, HHLA i Hamburg, Tyskland
De första halvautomatiska grensletruckarna, London Gateway, Storbritannien
Den första hybridterminalen, TraPac, Los Angeles, USA
Den första helautomatiska OneTerminal-lösningen, VICT, Melbourne, Australien