Kontakta oss

Ombyggnation, Freeport, Grand Bahama

Vi applåderar teamets professionella agerande. Det var extremt svåra förhållanden, men återigen visade Kalmar sin unika kompetens för den här typen av utmaningar. Charles Stewart, teknisk chef, Freeport

Erbjudande:

Service
Lösningen Containerterminaler

Freeport, som ligger på ön Grand Bahama, blev skådeplatsen för en katastrof när en tornado i mars 2010 ödelade området. En av världens 100 största containerterminaler fick stora skador. Kalmar anlitades för att hjälpa till att återställa verksamheten i hamnen.

Utmaningen

Den plötsliga och intensiva stormen orsakade stora skador och dödade tre medarbetare. Freeports gigantiska STS-kranar (ship-to-shore) kastades runt som tändstickor och efteråt såg området närmast sönderbombat ut.

Lösningen

Charles Stewart, teknisk chef för Freeport, och Mike Murray, kranchef vid Hutchinson Group, visste vem de skulle ringa. Stewart säger: ”Vi visste dels att Kalmar Services är ett av mycket få företag som kan hantera den här typen av skador, men också att de har den expertis och de resurser som krävs för att agera snabbt i en nödsituation.”

Man kontaktade omedelbart Ed Johnston, vice vd för Regional Operations vid Kalmar Crane and Electrical Services, som hoppade på ett plan och inspekterade skadorna klockan 10 nästa morgon.

Resultatet

Fem dagar senare hade Johnston och hans kollegor gjort en första bedömning och tillsatt ett team som drog igång reparationer och städade upp. Två dagar senare flyttade man containrar i hamnen igen, om än med 50 procents kapacitet och endast från andra kajen.

Ungefär två veckor efter olyckan började Matt Mumley, projektledare vid Kalmar Services, och hans team att bygga upp Freeports kranar igen. Planen var att återställa en kran per månad. Samtliga reparationer stod klara i april 2011.