Kontakta oss

Det kan under ett skift komma in 60-70 bilar, då är det en utmaning för oss att lossa samtliga bilar på ett så effektivt sätt som möjligt.

Malin

Malin Persson

Förare Stora Enso, Ala sågen, Ljusne

Jag har arbetat som förare på Stora Enso, Ala Sågen sedan 1999. År 2001 tog Kalmar över avtalet* för förare och service av maskinerna, så sedan dess är jag anställd av Kalmar. Jag kör en helbuntare RTD3026, timmermaskin med lyftkapacitet på 30 ton. Vårt arbete är att lossa och sortera allt timmer som kommer in till sågen. Vi arbetar skift och på varje skift är det team som hanterar timmerlossning & transport av råvara till sågintag samt urplockning av sorterat timmer ur timmersorteringen.

Det kan under ett skift komma in 60-70 bilar, då är det en utmaning för oss att lossa samtliga bilar på ett så effektivit sätt som möjligt. Vi är ett bra team som hjälper varandra att få arbetet gjort.

Det absolut bästa med mitt jobb är mina arbetskamrater, vi är ett bra gäng som har kul och gärna ställer upp för varandra. Samtidigt är det väldigt skoj att ratta en så stor maskin.

*Kalmar har ett funktionsavtal med Stora Enso, Ala Sågen där Kalmar har ansvaret från timmerstock in, till färdig vara som transporteras ut via hamn eller lastbil.
Avtalet inkluderar 30 talet anställda inklusive arbetsledning, Maskiner som används är RTD 3026, RTD 1623 samt Kalmars DCE & DCG 16 tonstruckar samt reservkapacitet.
Det är även Kalmars ansvar att hålla arbetsytorna i brukbart skick, så vintertid förkommer även snöröjning och sommartid städning & sopning. 

Avtalet inkluderar även bi-produktshanteringen, Där förekommer bland annat transport av bark, barksortering, mixning av eldningsbart bränsle samt renhållning av industriområde.  

Tillbaka till medarbetares berättelser