Kontakta oss
Home icon Kalmar Sverige / Hållbarhet / Miljö / Cirkularitet
Share: KALMAR.HE32.86

 

Vi ser många möjligheter att bidra till en cirkulär ekonomi samtidigt som vi skapar lönsam tillväxt genom nya affärsmodeller och lösningar. Vårt huvudsakliga arbete med cirkularitet fokuserar på produktdesign och att förlänga livslängden på våra produkter.

Eftersom vår verksamhet bygger på tillverkning av stora och tunga maskiner är vi starkt beroende av ändliga resurser, såsom stål. Genom att främja cirkularitet, exempelvis genom att ersätta nyproducerat stål med återvunnet stål och alternativa material, kan vi säkerställa att vår verksamhet förblir motståndskraftig och konkurrenskraftig. Genom att erbjuda mer service, inklusive livscykellösningar, kan vi också förlänga utrustningens livslängd och förbättra dess effektivitet, vilket innebär att mindre primärresurser behövs och mindre avfall genereras längs vår värdekedja.

För att främja övergången till en cirkulär ekonomi strävar Kalmar efter att bredda sitt serviceutbud, från traditionellt underhåll och försäljning av reservdelar till att erbjuda ett bredare sortiment av livscykellösningar och intelligenta serviceerbjudanden. Några exempel på våra livscykellösningar inkluderar kort- och långsiktiga utrustningsuthyrningar, renoveringar och ombyggnadslösningar, medan det intelligenta serviceutbudet består av exempelvis fjärrövervakning och prediktivt underhåll samt affärslösningar som "Utrustning som en tjänst". Att utveckla det digitala erbjudandet för att proaktivt adressera kundernas utmaningar ses som en stor möjlighet. Tjänster och lösningar som förlänger livscykeln för Kalmars produkter är en viktig del av företagets affärsmodell och strategi, samt av Eco-portföljen. Tjänsteverksamheten erbjuder också motståndskraft tack vare den återkommande naturen i beställningarna, och hjälper Kalmar att hålla sig nära och ge stöd till sina kunder under hela utrustningens livscykel, vilket ger värdefull användardata.