Kontakta oss
Home icon Kalmar Sverige / Hållbarhet / Hållbarhet på Kalmar / Fokus områden
Share: KALMAR.HE32.74

 

Kalmars hållbarhetsarbete vilar på de tre centrala perspektiven inom företagsansvar: miljö, socialt ansvar och styrning (ESG). Vårt mål är att uppnå en klimatneutral och cirkulär värdekedja, samtidigt som vi levererar branschens säkraste och mest innovativa lösningar – med lönsamhet som resultat. Parallellt är vi engagerade i att skapa en trygg, inkluderande, rättvis och mångfaldspräglad företagskultur, förankrad i höga etiska affärsstandarder. Dessa grundprinciper utgör basen för hur vi bedriver vår verksamhet på Kalmar.

 

Våra viktigaste fokusområden inom hållbarhet är:

  • klimat
  • cirkuläritet
  • biologisk mångfald
  • mänskliga rättigheter
  • hälsa och säkerhet
  • mångfald, rättvisa och inkludering
  • ansvarsfulla inköp
  • och affärsetik

Dessa områden bidrar till våra mest betydande påverkan på människor, samhälle och miljö, och vi strävar efter att minimera våra negativa avtryck samtidigt som vi maximerar de positiva.

 

Klimat och cirkularitet är starkt integrerade i vår strategiprocess, och vårt klimatmål är att vara klimatneutrala senast år 2045. Vi strävar efter att leda utvecklingen inom hållbar materialhantering globalt, med stort fokus på elektrifiering av hela utrustningssortimentet, ökat livscykelvärde och maximal drifttid genom vårt globala servicenätverk. Kalmars Eco Portfölj stöder vårt åtagande att vara ett 1,5°C-företag genom att lyfta fram den utrustning, de tjänster och den mjukvara som stärker våra kunders hållbarhetsarbete och driver omställningen mot en koldioxidsnål framtid.

Våra största påverkan på biologisk mångfald och ekosystem härstammar från vår leverantörskedja och utvinningen av ändliga resurser, främst järnmalm och sällsynta mineraler. Genom att driva vårt klimatarbete framåt och främja övergången till en cirkulär ekonomi hanterar vi samtidigt vår negativa påverkan på den biologiska mångfalden.

Vi är också medvetna om att vår verksamhet påverkar människor i hela värdekedjan – våra egna medarbetare, leverantörers anställda samt förare av vår utrustning, som oftast är kunders personal. Därför är vi fast beslutna att ständigt förbättra vårt arbete med att säkerställa respekt för mänskliga rättigheter genom att identifiera, hantera och åtgärda negativ påverkan på människor. Hälsa och säkerhet har alltid högsta prioritet, och vi gör vårt yttersta för att alla ska kunna komma hem oskadda efter varje arbetsdag. Utöver detta säkerställer vi lika behandling och möjligheter för alla, och strävar efter en arbetsplats som präglas av mångfald, rättvisa och inkludering.

Samtidigt, eftersom vi bedriver verksamhet i en komplex global miljö, utsätts vår bransch för många etiska och efterlevnadsrelaterade risker. Därför har vi väl etablerade processer för att förebygga, upptäcka och hantera potentiellt olämpligt beteende, tydliga riktlinjer för etiskt handlande och effektiva kanaler för visselblåsning. Genom dessa insatser och vårt åtagande för integritet kan vi sätta ett gott exempel för alla intressenter längs vår värdekedja. Vårt program för ansvarsfull upphandling fokuserar på att hantera hållbarhetsrisker i hela vår leverantörskedja, och vi har strikta ESG-krav för våra leverantörer.

Hållbarhet är en grundpelare i vår verksamhet och innebär stora affärsmöjligheter för Kalmar. Hållbarhet är en nyckelfaktor för att möjliggöra Kalmars strategi och är integrerat i våra strategiska pelare.

 

Läs mer om de olika ämnena i vår 2024 Sustainability Statement (page 53 of the Annual Report).

 

Se Kalmars hållbarhetspolicy här.